سدیم نیترات extra pure

سدیم نیترات extra pure

سدیم نیترات ترکیبی شیمیایی با فرمول NaNO3 می‌باشد. این محصول در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، صنایع غذایی و تولید محصولات شیمیایی کاربرد زیادی دارد. برخی صنایع نیاز به سدیم نیترات با خلوص بالا دارند و به همین منظور از سدیم نیترات  pure(خلوص بالای 99 درصد) و extra pure (خلوص بالای 7/99 درصد) استفاده می‌کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص سدیم نیترات pure وسدیم نیترات extra pure آورده شده است.

 

سدیم نیترات pure چیست؟


سدیم نیترات pure، گریدی با خلوص بالای 99 درصد می‌باشد که کیفیت بالایی دارد و عاری از ناخالصی است. این ترکیب با فرمول شیمیایی NaNO3 نشان داده شده می‌شود.

اصطلاح سدیم نیترات خالص به این معنی است که این ترکیب به منظور حذف انواع ناخالصی‌ها، فرایندهای خالص‌سازی زیادی را پشت سر گذاشته است. این ناخالصی‌ها ممکن است خواص شیمیایی و عملکرد سدیم نیترات را در کاربردهای مختلف تحت تاثیر قرار دهند.

سدیم نیترات خالص معمولا برای کاربردهایی که نیاز به خلوص بالا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محصول برای تولید کودهای کشاورزی، نگهدارنده‌های غذایی، تولید محصولات شیمیایی و تحقیقات علمی استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید، سدیم نیترات pure باید با احتیاط کامل و مطابق با دستورالعمل‌های ایمنی استفاده شود. این ترکیب سمی نیست، اما مصرف بیش از حد یا استنشاق آن ممکن است برای سلامتی انسان خطراتی داشته باشد. رعایت نکات ایمنی و استفاده صحیح از محصول به منظور اطمینان از سلامت پرسنل ضروری است.

 

 

سدیم نیترات extra pure چیست؟


سدیم نیترات extra pure چیست؟

سدیم نیترات extra pure در مقایسه با سدیم نیترات pure خلوص بالاتری دارد. سدیم نیترات extra pure با خلوص بالای 7/99 درصد، از سدیم نیترات معمولی خلوص بالاتری دارد و برای کاربردهای حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول علاوه‌بر فرایندهای خالص‌سازی سدیم نیترات pure، مراحل تصفیه دیگری را هم پشت سر گذاشته تا ناخالصی‌های باقیمانده از بین بروند و سطح بالایی از خلوص به دست بیاید.

خلوص بالای سدیم نیترات extra pure این ترکیب را برای کاربردهایی که نیاز به حداکثر دقت دارند، مناسب می‌کند. صنایع دارویی و آزمایشگاه‌هایی که نیاز به حداقل ناخالصی دارند، می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

تولید سدیم نیترات extra pure شامل برخی تکنینک‌های پیشرفته جداسازی مانند تبلور مجدد، تقطیر و فیلتراسیون می‌باشد تا ناخالصی‌ها را از محصول نهایی حذف کند. سدیم نیترات با خلوص بالای 7/99 درصد در صنایع مختلف از جمله داروسازی و شیمی تجزیه کاربردهای فراوانی دارد. در نظر داشته باشید، به هنگام کار با سدیم نیترات extra pure هم باید اقدامات احتیاطی مناسب را بکار گیرید.

 

 

مشخصات سدیم نیترات  extra pure


 سدیم نیترات جامدی کریستالی با وزن مولکولی 84.99 گرم بر مول می‌باشد. نقطه ذوب این ترکیب 308 درجه سانتی‌گراد بوده و در آب بسیار محلول می‌باشد. سدیم نیترات ترکیبی پایدار است و در دمای اتاق تجزیه نمی‌شود. سدیم نیترات extra pure با خلوص بالا بیشتر برای کاربردهایی که نیاز به ترکیبات شیمیایی دقیق دارند، مناسب می‌باشد. در ادامه مطلب مشخصات سدیم نیترات  extra pureآورده شده است:

مشخصات سدیم نیترات   extra pure

فرمول مولکولی

NaNO3

گرید

extra pure

درصد خلوص

بالای 99.7 درصد

H. S. Code

31025000

CAS No.

7631-99-4

وزن مولکولی

84.99

ماندگاری(Shelf Life)

60 ماه

 

در جدول زیر، خواص فیزیکی سدیم نیترات  extra pure آورده شده است:

خواص فیزیکی سدیم نیترات   extra pure

حالت فیزیکی(در دمای اتاق)

جامد

رنگ

کریستال‌های بی‌رنگ

بو

بی‌بو

نقطه ذوب

  °C306

نقطه جوش

°C380

دانسیته

g/cm3  2.26

انحلال در آب

آب g/100 g 81.5

 

 

کاربرد سدیم نیترات  extra pure


برخی از کاربردهای سدیم نیترات  extra pure عبارتند از:

صنایع داروسازی: سدیم نیترات  extra pure در صنایع داروسازی کاربرد زیادی دارد. صنعت داروسازی معمولا به سدیم نیترات با خلوص بالا نیاز دارد. به همین دلیل از سدیم نیترات  extra pure و سدیم نیترات  pure استفاده می‌کند.

تحقیقات علمی: به منظور انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقات علمی معمولا از مواد با خلوص بالا استفاده می‌شود. برای انجام تحقیقات علمی، معمولا سدیم نیترات  extra pure مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید مواد شیمیایی: سدیم نیترات در فرایندهای تولید مواد شیمیایی به کار می‌رود. این ماده برای تولید اسید نیتریک بکار برده می‌شود. سدیم نیترات همچنین برای ساخت شیشه‌هایی با استحکام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور تولید مواد شیمیایی با کیفیت بالا، بهتر است از سدیم نیترات pure و سدیم نیترات extra pure استفاده شود.

 

 

ملاحظات ایمنی به هنگام کار با سدیم نیترات extra pure


 اگرچه سدیم نیترات سمی نیست، اما مصرف و استنشاق آن در مقادیر بالا ممکن است خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشد. مصرف مقادیر بیش از حد سدیم نیترات می تواند منجر به متهموگلوبینمی شود، وضعیتی که در آن توانایی خون برای حمل اکسیژن کاهش می‌یابد. به هنگام کار با سدیم نیترات اقدامات احتیاطی لازم را بکار گیرید.

چنانچه سدیم نیترات به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است پیامدهای زیست‌محیطی به همراه داشته باشد. استفاده درست از سدیم نیترات به منظور به حداقل رساندن تاثیر آن بر محیط زیست ضروری است.

 

 

پرسش‌های متداول


سدیم نیترات extra pure چیست؟

سدیم نیترات extra pure گرید تصفیه‌شده از سدیم نیترات معمولی است که خلوص بالایی دارد و عاری از انواع ناخالصی است. سدیم نیترات extra pure در صنایع مختلف همچون صنایع غذایی، صنایع کشاورزی و صنایع شیمیایی کاربرد زیادی دارد. البته باید به هنگام کار با سدیم نیترات extra pure دستورالعمل های ایمنی را رعایت کنید و همچنین ملاحظات زیست محیطی را هم در نظر بگیرید.

سدیم نیترات pure چیست؟

سدیم نیترات pure، گریدی با خلوص بالای 99 درصد می‌باشد که کیفیت بالایی دارد و عاری از ناخالصی است. این ترکیب به منظور حذف انواع ناخالصی‌ها، فرایندهای خالص‌سازی زیادی را پشت سر گذاشته است. سدیم نیترات خالص معمولا برای کاربردهایی که نیاز به خلوص بالا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محصول برای تولید کودهای کشاورزی، نگهدارنده‌های غذایی، تولید محصولات شیمیایی و … استفاده می‌شود.

خلوص سدیم نیترات extra pure چقدر است؟

سدیم نیترات extra pure با خلوص بالای 7/99 درصد، از سدیم نیترات معمولی خلوص بالاتری دارد و برای کاربردهای حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلوص سدیم نیترات pure چقدر است؟

سدیم نیترات pure، گریدی با خلوص بالای 99 درصد می‌باشد که کیفیت بالایی دارد و عاری از ناخالصی است.

مقالات مرتبط

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

سدیم نیترات ترکیبی شیمیایی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. این محصول در صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، تولید مواد شیمیایی و … به