کاربرد سدیم نیترات (نیترات سدیم) + مشخصات فنی

کاربرد سدیم نیترات

کاربرد سدیم نیترات در صنایع مختلف کدام است؟ سدیم نیترات ترکیبی کریستالی شکل، بی‌رنگ و بی‌بو است که گاهی به آن نیتر سودا، نیترات سودا یا شوره شیلی نیز گفته می‌شود. از این محصول برای ساخت پتاسیم نیترات، تولید انواع کودهای شیمیایی، تولید شیشه‌هایی با استحکام بالا و مواد منفجره استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از سدیم نیترات برای تولید اسید نیتریک استفاده کرد که برای تولید کودها، مواد منفجره و برای خالص‌سازی و استخراج طلا نیز مهم است. این ترکیب گاهی اوقات با سدیم نیتریت اشتباه گرفته می‌شود، که اگرچه از نظر شیمیایی مشابه هستند اما خواص و کاربردهای کاملاً متفاوتی دارند. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص کاربردهای سدیم نیترات در صنایع گوناگون آورده شده است.

کاربرد سدیم نیترات

کاربرد سدیم نیترات صنعتی چیست؟

نیترات سدیم امروزه کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد. دو مورد از مهم‌ترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • تولید کودهای شیمیایی در صنایع کشاورزی
  • ساخت شیشه‌هایی با استحکام بالا

امروزه تولید آمونیاک مصنوعی، امکان تولید سدیم نیترات را هم فراهم کرده است، بدین‌ترتیب این محصول را می‌توان به صورت صنعتی تولید و به بازار عرضه کرد.

معمولا نیترات سدیم به عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شود. برخی از مزایای این محصول عبارتند از:

  • حلالیت بالا در آب
  • درصد بالای نیتروژن
  • قیمت مناسب

سدیم نیترات همچنین به عنوان یک افزودنی برای تولید سیمان هم استفاده می‌شود. در ادامه مطلب مشخصات فنی گرید صنعتی سدیم نیترات آورده شده است:

 

مشخصات فنی سدیم نیترات گرید صنعتی

فرمول شیمیایی NaNO3
CAS   نامبر 7631-99-4
شکل ظاهری جامد کریستالی
جرم مولی(g/mol)   84.99
دانسیته(gcm–3) 2.26
نقطه ذوب(C°) 308
نقطه جوش(C°) 380
  pH (محلول 5%) 8.5 – 5.5
حلالیت در آب(g/100ml) 92.1

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه مطلب کاربردهای سدیم نیترات در صنایع گوناگون به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

کودهای شیمیایی

نیترات سدیم حاوی نیتروژن است که برای رشد گیاهان بسیار مهم می‌باشد. مقدار کم نیتروژن منجر به توقف رشد گیاهان خواهد شد و استفاده از مقادیر بیش از حد آن، ممکن است تولید میوه و گل را به تاخیر بیندازد. نیتروژن حاصل از کودهای نیترات سدیم بلافاصله به ریشه گیاهان رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت شیشه‌سازی 

نیترات سدیم در یک فرایند دو مرحله‌ای برای ساخت شیشه‌هایی با استحکام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا مواد در حمام نیترات سدیم غوطه‌ور می‌شوند، سطح شیشه با یون‌های سدیم غنی می‌شود و بدین‌ترتیب استحکام محصول نهایی افزایش می‌یابد. شیشه‌های تقویت‌شده در برابر خراش مقاوم هستند و استحکام را بهبود می‌بخشند و همچنین ثبات دما را افزایش می‌دهند.

علاوه‌براین، از نیترات سدیم به منظور شفاف‌سازی شیشه مذاب برای تولید شیشه های مرغوب و با کیفیت بالا استفاده می شود.

صنایع دارویی   

از سدیم نیترات به عنوان نگهدارنده در انواع قطره‌های چشمی استفاده می‌شود. این ماده اغلب به عنوان یک ترکیب کنترل کننده حاوی نیتروژن، به جای یک ماده فعال در پزشکی استفاده می شود.

مواد منفجره 

نیترات سدیم یکی از مواد تشکیل دهنده پیشرانه‌های سوخت موشک می‌باشد. این ترکیب به عنوان یک جایگزین برای نیترات پتاسیم در پیشرانه پودر سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سدیم نیترات برای تولید مواد منفجره گزینه مناسبی است. برخی از مزایای سدیم نیترات عبارتند از:

  • قیمت مناسب
  • ترکیب پایدار
  • ترکیب غیرسمی

پوشش‌دهی فولاد 

سدیم‌نیترات به عنوان یک بازدارنده خورندگی در فرایند پوشش‌دهی فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع سدیم نیترات یک لایه سطحی روی فولاد ایجاد می‌کند که از فولاد در برابر زنگ‌زدگی و انواع دیگر خوردگی محافظت می‌کند. سدیم نیترات همچنین به عنوان یک روان‌کننده(به منظور کاهش اصطکاک و سایش بین دو سطح) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

پرسش‌های متداول

کاربرد سدیم نیترات صنعتی چیست؟

سدیم نیترات به عنوان کود در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده همچنین به عنوان یک عامل اکسیدکننده در صنایع مختلف کاربرد دارد. سدیم نیترات برای ساخت شیشه، مواد منفجره و تولید ترکیبات پتاسیم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص حرارتی سدیم نیترات چیست؟  

آنتالپی ذوب سدیم نیترات J/g 178می‌باشد. میکروکپسول‌های NaNO3 که با دو بار تکرار فرایند میکروکپسولاسیون تشکیل می‌شوند، عمدتا پایداری حرارتی خوبی بین دمای عملیاتی 250 و 350 درجه سانتی‌گراد و در دماهای بالا تا 500 درجه سانتی‌گراد دارند.

کاربرد سدیم نیترات در صنعت نساجی چیست؟  

سدیم نیترات در صنعت نساجی به عنوان عامل سفید کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول همچنین در صنعت لاستیک‌سازی به عنوان یک بازدارنده پلیمر کاربرد دارد.

مهم‌ترین کاربرد صنعتی سدیم نیترات چیست؟

بیش از نیمی از سدیم نیترات تولید شده در جهان به عنوان کود استفاده می شود. بعد از کودهای شیمیایی، عمده‌ترین کاربرد صنعتی نیترات سدیم در صنعت مواد منفجره است.

آیا سدیم نیترات برای گیاهان مفید است؟ 

با توجه به اینکه سدیم نیترات حلالیت بالایی در آب دارد و از طرفی دیگر منبعی غنی از نیتروژن به شمار می‌آید، می‌تواند به عنوان منبع تغذیه نیتروژن برای گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

سدیم نیترات 98 درصد چه کاربردی دارد؟ 

سدیم نیترات 98 درصد به عنوان یک افزودنی در گریس های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

سدیم نیترات ترکیبی شیمیایی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. این محصول در صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، تولید مواد شیمیایی و … به