مصرف‌کنندگان سدیم نیترات در دنیا

کیفیت سدیم نیترات

بازار جهانی سدیم نیترات در سال 2021، چیزی حدود 105 میلیون دلار ارزش داشته است. این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2030، به 170 میلیون دلار افزایش پیدا کند. سدیم نیترات ترکیبی شیمیایی است که در صنعت شیشه‌سازی، صنعت کشاورزی و … کاربردهای فراوانی دارد. چین بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده سدیم نیترات در سال 2022 بوده است. تقاضای عمده سدیم نیترات در این کشور برای تولید کودهای شیمیایی است. کشاورزی به عنوان یک مولفه اساسی در اقتصاد کشور چین نقش دارد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سدیم نیترات در دنیا آورده شده است.

 

معرفی بازار سدیم نیترات و چشم‌انداز


معرفی بازار سدیم نیترات

سدیم نیترات ترکیبی است که از کاتیون سدیم (Na+) و آنیون نیترات (NO3-) تشکیل شده است. این ترکیب با عنوان شوره شیلی نیز شناخته می‌شود، چرا که مقادیر زیادی از آن در شیلی یافت می‌شود. سدیم نیترات جامدی سفید و کریستالی است که اگرچه غیر قابل احتراق است، اما سرعت سوختن مواد قابل احتراق را افزایش می‌دهد.

سدیم نیترات صنعتی کاربرد زیادی در تولید مواد قابل احتراق دارد. همچنین، این محصول برای تولید پیشرانه‌های ساخت موشک، کودهای شیمیایی، بسته‌های سرد فوری و ساخت شیشه‌هایی با استحکام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سدیم نیترات با نیترات پتاسیم و نیترات کلسیم ترکیب می‌شود و به منظور ذخیره انرژی در فرایندهای انتقال حرارت در نیروگاه‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب همچنین در فرآیندهای تصفیه فاضلاب هم کاربرد دارد. اخیرا تقاضا برای نگهدارنده‌های محصولات غذایی به سرعت در حال رشد می‌باشد. نیترات سدیم به عنوان یک ماده نگهدارنده در گوشت‌های فرآوری شده خاص مانند بیکن و هات داگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، با توجه به رشد جمعیت مصرف انواع محصولات غذایی به صورت تصاعدی در حال افزایش می‌باشد. این عوامل تا حد زیادی به رشد بازار سدیم نیترات کمک کرده‌اند.

 با توجه به کاربردهای ذکر شده و اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم مصرف سدیم نیترات در بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سریع‌ترین بخش در حال رشد در بازار سدیم نیترات چیست؟


بازار سدیم نیترات

سهم بخش کشاورزی در رشد بازار سدیم نیترات در سالیان آتی قابل توجه خواهد بود. کود سدیم نیترات یک کود شیمیایی پرکاربرد در صنعت کشاورزی است. این کود حاوی مواد مغذی برای رشد گیاهان می‌باشد.

صنعت کشاورزی در سال 2017 چیزی حدود 82 میلیون دلار ارزش داشت و تا امروز به رشد خود ادامه داده است. از آنجاییکه سدیم نیترات یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است، کمبود آن در خاک می‌تواند بر رشد گیاهان تاثیر منفی بگذارد. سدیم نیترات موجود در کود، کمبود خاک را برطرف کرده و به رشد گیاهان کمک می‌کند. استفاده از سدیم نیترات به عنوان کود در شرایط محیطی نامطلوب مانند بارندگی کم، هوای سرد و خاک نابارور بیشتر رایج می‌باشد. نیتروژن موجود در نیترات سدیم می‌تواند اسیدیته خاک را تنظیم کند. کود سدیم نیترات برای محصولاتی همچون انواع سبزیجات، استفاده می‌شود. این ماده همچنین به بهبود عملکرد گیاهان کمک کرده و به عنوان یک آفت‌کش عمل می‌کند.

 

مناطق کلیدی برای بازار سدیم نیترات کدامند؟


مناطق کلیدی بازار سدیم نیترات

تخمین زده می‌شود که آسیا در طول دوره پیش‌بینی شده 50 درصد به رشد بازار جهانی کمک کند. در سال‌های اخیر، استفاده از نیترات سدیم به عنوان نگهدارنده مواد غذایی در آسیا تا حد زیادی افزایش یافته است.

پژوهشگران به طور مداوم روندها و محرک‌های منطقه‌ای موثر بر رشد سدیم نیترات را زیر نظر دارند. نیترات سدیم یکی از مواد اولیه اساسی در صنعت کشاورزی می‌باشد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سدیم نیترات در سال 2022 بوده است. عمده تقاضای سدیم نیترات در این کشور برای تولید کودهای شیمیایی است. بنابراین استفاده از کودهای شیمیایی باعث افزایش تقاضا برای سدیم نیترات در چین می‌شود.

علاوه‌براین، چین بزرگ‌ترین صادرکننده مواد منفجره در دنیاست و نزدیک به 91 درصد از کل صادرات جهان را تامین می‌کند. این کشور در سال 2019 از این طریق چیزی حدود 900 میلیون دلار درآمد ایجاد کرده است. هند نیز یکی از کشورهایی است که از سدیم نیترات در صنعت کشاورزی بهره می‌برد. در هند، فعالیت‌های کشاورزی باعث افزایش تقاضا برای نیترات سدیم در سال‌های پیش رو خواهد شد. همچنین، افزایش فعالیت‌های معدنی در هند استفاده از نیترات سدیم را تا حدی افزایش داده است. عوامل ذکر شده موجب رشد بازار منطقه‌ای در دوره پیش‌بینی شده خواهند شد.

شیوع بیماری همه‌گیر COVID-19 در منطقه مانع از رشد بازار سدیم نیترات شد. با این حال، در سال 2021 تولید کنندگان سدیم نیترات فعالیت خود را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات بهداشتی مناسب از سر گرفتند. در سال 2022 افزایش تقاضای محصولات از سوی صنایع غذایی و دارویی، بازار منطقه را متحول کرده است. از آنجاییکه انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که بازار منطقه در طول دوره پیش‌بینی شده گسترش چشمگیری داشته باشد.

طی تحقیقات انجام‌شده، رشد بازار بر اساس سطح درآمد در بازارهای جهانی، منطقه‌ای و کشوری بررسی شده و تحلیلی از آخرین روندها و فرصت‌های رشد از سال 2017 تا 2027 ارائه شده است.

 

بخش بندی بازار سدیم نیترات


بازار سدیم نیترات بر اساس گرید، کاربرد و مناطق جغرافیایی تقسیم‌بندی می‌شود. چشم‌انداز مصرف بازار بر اساس گرید سدیم نیترات در سال‌های 2017 تا 2027 به ترتیب زیر می‌باشد:

  • سدیم نیترات گرید صنعتی
  • سدیم نیترات گرید غذایی
  • سدیم نیترات گرید دارویی

گرید صنعتی سدیم نیترات بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. بعد از گرید صنعتی، گرید غذایی مصرف بیشتری دارد.

چشم‌انداز مصرف بازار بر اساس کاربرد سدیم نیترات در سال‌های 2017 تا 2027 به ترتیب زیر می‌باشد:

  • کشاورزی
  • داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی
  • مواد منفجره
  • محصولات غذایی و انواع نوشیدنی
  • موارد دیگر

به لحاظ جغرافیایی، بازار نیترات سدیم را می توان به چندین منطقه تقسیم کرد. چین به دلیل رشد جمعیت و افزایش تقاضا، مهم‌ترین منطقه در بازار این محصول می‌باشد.

بعد از چین، امریکای شمالی و اروپا مهم‌ترین مناطق برای مصرف نیترات سدیم هستند. به دلیل عوامل مختلفی مانند توسعه مراقبت‌های بهداشتی، مواد شیمیایی، پلاستیک و استفاده روزافزون از نیترات سدیم در صنایع دارویی، انتظار می‌رود بازار نیترات سدیم در آسیا امیدوارکننده‌ترین بازار در طول سال‌های آتی باشد.

چشم‌انداز مصرف بازار بر اساس منطقه در سال‌های 2017 تا 2027 به ترتیب زیر می‌باشد:

امریکای شمالی

  • ایالات متحده کانادا
  • کانادا

اروپا

  • انگلستان
  • آلمان
  • فرانسه
  • دیگر مناطق اروپا

آسیا و اقیانوسیه

  • چین
  • هند

خاورمیانه و آفریقا

  • عربستان صعودی
  • آفریقای جنوبی
  • سایر مناطق خاورمیانه و آفریقا

امریکای جنوبی

  • شیلی
  • برزیل
  • آرژانتین

 

 

پرسش‌های متداول


بازار سدیم نیترات بر اساس گرید چگونه تقسیم‌بندی می‌شود؟

بازار سدیم نیترات بر اساس گرید به سدیم نیترات گرید صنعتی، سدیم نیترات گرید غذایی و سدیم نیترات گرید دارویی تقسیم‌بندی می‌گردد.

بازار سدیم نیترات به لحاظ جغرافیایی به کدام مناطق دسته‌بندی می‌شود؟

چین به دلیل رشد جمعیت و افزایش تقاضا، مهم‌ترین منطقه در بازار سدیم نیترات می‌باشد. بعد از چین، امریکای شمالی و اروپا مهم‌ترین مناطق برای مصرف نیترات سدیم هستند.

مقالات مرتبط

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

مزایا و معایب استفاده از سدیم نیترات

سدیم نیترات ترکیبی شیمیایی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. این محصول در صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، تولید مواد شیمیایی و … به